מגבירים לחץ: טורקיה מצטרפת לתביעת דרא"פ נגד ישראל בבית הדין בהאג

שר החוץ הטורקי האקאן פידן: "טורקיה תמשיך לתמוך בעם הפלשתיני בכל הנסיבות" • בינואר אמר הנשיא ארדואן כי טורקיה מספקת מסמכים לתביעה הדרום אפריקנית בבית הדין הבינלאומי

ארדואן עם יו"ר הרשות אבו מאזן באנקרה, החודש. צילום: אי.אף.פי

טורקיה תצטרף לתביעת דרום אפריקה נגד ישראל באשמת "רצח עם" המתנהלת בבית הדין הבינלאומי בהאג. כך הודיע היום (רביעי), שר החוץ הטורקי, האקאן פידן.

משפחות החטופים הגיעו אל רחבת בית המשפט בהאג// נועם (דבול) דביר

עוד בתחילת ינואר, בטרם נידון תיק התביעה בבית הדין, הודיע שר החוץ של ירדן על תמיכה של מדינתו במהלך. באותו המועד הודיעו הטורקים על כוונתם להצטרף למהלך המשפטי לצידה של דרום אפריקה, בנוסף למלזיה והארגון לשיתוף פעולה אסלאמי.

"נמשיך לתמוך בעם הפלשתיני"

"עם השלמת הפן המשפטי בעבודתנו על התיק, נגיש את ההצהרה לשם התערבות רשמית בפני בית הדין הבינלאומי, במטרה ליישם את ההחלטה המדינית הזו", אמר פידן במסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ של אינדונזיה רטנו מרסודי באנקרה. "טורקיה תמשיך לתמוך בעם הפלשתיני בכל הנסיבות", אמר.

התביעה הדרום אפריקנית נגד ישראל נידונה בהאג בחודש ינואר 2024. במשך שני ימי דיון הוצגו בפני שופטי בית המשפט הבינלאומי בהם גם השופט הישראלי אהרון ברק, טיעוני דר' אפריקה כנגד ישראל בטענה כי זו מבצעת "רצח עם" בעזה. מולם ניצב צוות ההגנה הישראלי שכלל את ד"ר טל בקר, פרופ' מלקולם שואו, ד"ר גיל-עד נועם ועוד.

צוות התביעה מדרום אפריקה בפני חברי הועדה בבית הדין הבינלאומי בהאג, צילום: UN Photo/ICJ-CIJ/ Frank van Beek

עם סיום הדיון בהאג, בינואר, אמרו במשרד החוץ: "חזינו היום באחד ממופעי הצביעות הגדולים ביותר בהיסטוריה ובשורה של טענות חסרות בסיס ושקריות. ‏דרום אפריקה, המשמשת כזרוע המשפטית של ארגון הטרור חמאס, הציגה באופן מעוות את המציאות בעזה מאז טבח השבעה באוקטובר, תוך התעלמות מהעובדה שמחבלי החמאס חדרו לישראל, רצחו, הוציאו להורג, טבחו, אנסו וחטפו אזרחים ישראלים, רק בשל היותם ישראלים, בניסיון לבצע ג׳נוסייד".

בשורה התחתונה, למרות הלחץ הבינלאומי, דיוני התביעה בינואר הסתיימו בהישג מבחינת ישראל. ביה"ד דחה את הבקשה המרכזית של דרום אפריקה לעצירת המלחמה. רוב התביעות שהוגשו מצד דרום אפריקה נדחו על הסף, לצד מספר צווים מרכזיים לפיהם ישראל נדרשה לפעול. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר